RISING FROM SHADOWS 邦題:日陰の人生よ さようなら

Colors of Asia 2015 co-production of Malaysia and Japan


Year: 2015
Duration: 26 min. or  29 min.
Production format: HD
Sound format: Stereo

Location: Indonesia
Language: English or Japanese
Genres: Human documentary, reflecting social issues

Production companies: Lensa Srikandi and Tokyo Video Center
Director: Norhayati Kaprawi
Producer: Takeshi Sano

製作: Lensa Srikandi(マレーシア)× 東京ビデオセンター(日本)
製作年:: 2015
尺: 26 分. or 29 分.
フォーマット: HD
音声: ステレオ
ロケーション: Indonesia
言語: English or Japanese
ジャンル: Human documentary, reflecting social issues
Production companies: Lensa Srikandi and Tokyo Video Center
監督: Norhayati Kaprawi
Producer: Takeshi Sano


Indonesia is home to the world’s largest Muslim population. 90% of its 250 million citizens follow Islam. Indonesia is also home to 54-year-old Masriyah Amva, a woman who holds a very unusual post for a female Indonesian.
Masriyah is the head teacher of an Islamic boarding school. Each day she works hard to improve the position of women in Islamic society. As she does so, she fights male skepticism about women playing a leading role in society.
Her weapon is her interpretation of the Koran. She firmly believes Allah would not be so unfair as to deny women opportunities. True Islam, she insists, does not teach the predominance of men over women.
However, some of her male pupils are opposed to the idea of being taught by a woman. They tell her openly that men are superior to women, both physically and intellectually. Masriyah steadfastly perseveres in the face of these conservative opinions.
There is one girl who Masriyah is particularly concerned about. The girl is a gifted musician and wants to be a teacher herself one day. Her father is opposed, though. He says music is un-Islamic. As a result, she is about to give up on the idea. Masriyah is trying to support the girl and help her realize her dream.
The documentary is directed by Norhayati Kaprawi, a Muslim woman from Malaysia who has a deep admiration for neighboring Indonesia’s moderate, tolerant version of Islam. As she follows Masriyah closely throughout her day-to-day life, Kaprawi explores how Islamic societies should approach women’s rights from here on.

Production: Lensa Srikandi (Malaysia)/Tokyo Video Center (Japan)


日陰の人生よ さようなら

人口2億5000万の9割という世界で最も多くのイスラム教徒を抱える国・インドネシアに、女性としてはとても珍しいイスラム教寄宿学校の校長がいる。
マスリヤ・アムバ54歳。彼女は、女性が社会の主導権を持つことに懐疑的な男性たちと闘いながら、日々、イスラム社会における女性の地位向上を目指して活動をしている。
マスリヤの武器はコーランの解釈。「神様が、女性に機会を与えないという“不公平”など、するはずがない!」とかたく信じ、真の教義は男尊女卑ではないと訴える。
しかし、女性が指導者になることに反対する保守的な意見は、マスリヤの教え子(男子)からも飛び出してくる。「男性の方が知的にも体力的にも女性より優っている」と堂々と述べる彼らに、マスリヤは根気強く向き合ってゆく。
そんなマスリヤが気にかけている女生徒がいる。音楽の才能に恵まれ、指導者になりたいと願っているが、父親から「音楽は反イスラム的だ」と反対され、夢をあきらめかけている。マスリヤは、そんな彼女を支え、その夢を応援している。
ディレクターは、マレーシア生まれの女性ムスリムであるノルハヤティ・カプラウィ。隣国インドネシアの穏健で寛容なイスラムに憧憬の念を抱く彼女が、「未来のイスラム社会で、女性の権利はどうあるべきなのか…」をテーマに、マスリヤの日常に密着し、その人生に迫った。